De Europese Commissie wijst platformen aan
Vandaag heeft de Europese Commissie 17 online platforms en 2 online zoekmachines aangewezen die binnen vier maanden moeten voldoen aan de nieuwe verplichtingen uit de Digital Service Act (DSA). De aangewezen bedrijven hebben namelijk per bedrijf meer dan 45 miljoen maandelijke actieve gebruikers. De verplichtingen zijn bedoeld om deze gebruikers te beschermen en te versterken (zie ook IT 4256, IT 4253 en IT 4231). De Europese Commissie schrijft een aantal stappen voor die de aangewezen bedrijven moeten nemen om binnen vier maanden aan de nieuwe verplichtingen te voldoen.
Meer gebruikersmachtiging
De aangewezen platforms moeten voortaan meer duidelijkheid verstrekken aan hun gebruikers over waarom bepaalde informatie wordt aanbevolen. Gebruikers hebben vanaf nu ook het recht om zich af te melden voor aanbevelingssystemen op basis van profilering, onder andere om het risico op het terechtkomen in een 'informatiefuik' tegen te gaan. Dit is het fenomeen waarbij gebruikers steeds meer van hetzelfde voorgeschoteld krijgen.
Sterke bescherming van minderjarigen
Om de veiligheid, privacy en beveiliging van minderjarigen te waarborgen, moeten de platforms hun systemen opnieuw ontwerpen. Gerichte advertenties voor kinderen zijn hierbij niet langer toegestaan. Daarnaast moeten de bedrijven specifieke risicobeoordelingen, inclusief negatieve effecten op de geestelijke gezondheid, over een jaar openbaar maken op hun platforms.
Meer zorgvuldige moderatie van inhoud, minder desinformatie
De aangewezen bedrijven moeten zich inspannen om de risico's van illegale inhoud tegen te gaan, inclusief de negatieve effecten van vrijheid van meningsuiting en desinformatie. De Commissie schrijft voor dat de platforms voortaan een mechanisme moeten hebben waarmee gebruikers illegale inhoud kunnen rapporteren. Daarnaast moeten de bedrijven duidelijke gebruiksvoorwaarden hebben en deze zorgvuldig handhaven.
Meer transparantie en verantwoordelijkheid
Tot slot moeten de platforms hun risicobeoordelingen en naleving van de DSA laten controleren door een onafhankelijke onderzoeker. Hiervoor moeten de bedrijven de onderzoekers toegang geven tot hun publiekelijk beschikbare gegevens.
Kortom, de aangewezen platforms worden door de Commissie verplicht om aan de slag te gaan. Binnen vier maanden moeten ze hun systemen, middelen en processen aanpassen en een onafhankelijk systeem opzetten voor de naleving van de DSA.
Hieronder volgt de lijst van de aanwezen platforms (en zoekmachine's):
- Alibaba AliExpress
- Amazon Store
- Apple AppStore
- Booking.com
- Google Play
- Google Maps
- Google Shopping
- Snapchat
- TikTok
- Wikipedia
- YouTube
- Zalando
- Bing
- Google Search