Gepubliceerd op maandag 19 december 2022
IT 4182
Rechtbank Amsterdam ||
30 aug 2022
Rechtbank Amsterdam 30 aug 2022, IT 4182; ECLI:NL:RBAMS:2022:7105 (Datasims tegen KPN), https://itenrecht.nl/artikelen/kpn-mocht-overeenkomst-ontbinden

KPN mocht overeenkomst ontbinden

Vzr. Rechtbank Amsterdam 30 augustus 2022, IT 4182; ECLI:NL:RBAMS:2022:7105 (Datasims tegen KPN) Datasims is een onderneming die IT en telecommunicatie gerelateerde producten en diensten ontwerpt, ontwikkelt en uitvoert. Naam 1 was tot 28 juli 2022 indirect bestuurder van Datasims en heeft op enig moment een SD-WAN-oplossing ontwikkeld. Voor de werking van deze oplossing bij de klant is mobiel internet nodig. Op 26 april 2020 heeft Datasims een overeenkomst gesloten met KPN op grond waarvan KPN aan Datasims simkaarten met data en vaste telefonie is gaan leveren. Begin mei 2022 ontstond bij KPN het vermoeden dat Datasims op oneigenlijke wijze gebruik maakte van de simkaarten van KPN. Op 3 mei 2022 heeft KPN aan Datasims meegedeeld dat KPN per direct stopt met het leveren van simkaarten aan Datasims. Op 28 mei 2022 heeft KPN voor het laatst simkaarten geleverd aan Datasims. Datasims vordert de voorzieningenrechter KPN te veroordelen de overeenkomst na te komen. De voorzieningenrechter oordeelt dat KPN de overeenkomst mocht ontbinden. Verder leidt een belangenafweging er niet toe dat KPN de overeenkomst na 1 september 2022 nog tijdelijk moet voortzetten. De vorderingen van Datasims worden afgewezen.

4.11. KPN heeft duidelijk gemaakt dat een gevolg van het doorverkopen van de simkaarten is dat allerlei partijen in de markt zich ten onrechte uitgeven als erkende wederverkoper van KPN. KPN heeft geen relatie met deze partijen en kan hun kwaliteit en betrouwbaarheid niet verifiëren met alle mogelijke reputatie- en aansprakelijkheidsrisico’s van dien. Zo weet KPN niet of de wederverkopers bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zijn geregistreerd als telecomaanbieder en voldoen aan de daarvoor geldende vereisten. 

4.12. Een ander gevolg van het wederverkoopmodel van Datasims is dat KPN niet in staat is te voldoen aan toepasselijke wetgeving, op grond waarvan KPN bekend dient te zijn met haar eindklanten. Dit is een vereiste voor registratie als aanbieder van openbare telecommunicatiediensten bij de ACM. Daarnaast heeft KPN op grond van de Telecommunicatiewet verplichtingen ten aanzien van nummerporteringen, een tapverplichting, en verplichtingen met betrekking tot eindgebruikersrechten en -bescherming.

4.13. Hiermee is wel duidelijk dat de tekortkoming van voldoende gewicht is. Gelet hierop behoeven de overige argumenten van KPN en de andere (zelfstandige) gronden die KPN aan de ontbinding van de overeenkomst ten grondslag heeft gelegd geen bespreking.

4.17. Het enkele feit dat de bedrijfsvoering van Datasims stil komt te liggen (hoewel dat inderdaad aannemelijk is), legt onvoldoende gewicht in de schaal. De ontbinding van de overeenkomst, waarvan voorshands dus aannemelijk is dat deze in de bodemprocedure stand zal houden, is nu eenmaal het gevolg van het feit dat Datasims tekort is geschoten in de nakoming van de overeenkomst.

4.18. KPN heeft Datasims reeds in juli van dit jaar de mogelijkheid geboden om het gebruik van de simkaarten die worden ingezet in de cruciale infrastructuur voort te zetten (zie 2.19). Van die mogelijkheid heeft Datasims geen gebruik gemaakt. Datasims heeft zelfs niet op het voorstel van KPN gereageerd. Dit terwijl KPN aan het voorstel geen onredelijke voorwaarde heeft verbonden. KPN wilde slechts de gegevens van de eindgebruikers van de simkaarten, waartoe KPN op grond van de wet verplicht is (zie 4.12).