Gepubliceerd op dinsdag 9 juli 2019
IT 2817
Rechtbank ||
8 jul 2019
Rechtbank 8 jul 2019, IT 2817; ECLI:NL:RBDHA:2019:7120 (T-Mobile tegen KPN), https://itenrecht.nl/artikelen/kpn-claimt-met-beter-netwerk-campagne-niet-dat-eigen-netwerk-beter-is

Uitspraak ingezonden door Roeland de Mol, Marjolein van Rest en Jaap Bremer, BarentsKrans, en Rutger Stoop en Gregor Vos, Brinkhof.

KPN claimt met 'Beter Netwerk-campagne' niet dat eigen netwerk beter is

Vzr. Rechtbank Den Haag 8 juli 2019, IEF 18577, RB 3328, IT 2817; ECLI:NL:RBDHA:2019:7120 (T-Mobile tegen KPN) Kort geding. T-Mobile en KPN zijn aanbieders van telefoniediensten, internet en interactieve televisie. Ze zijn rechtstreekse concurrenten van elkaar. KPN voert sinds een aantal weken een landelijke reclamecampagine met als hoofdthema 'Beter netwerk'. T-Mobile stelt dat de claims van KPN duidelijk vergelijkend zijn met haar concurrentie op de Nederlandse markt waaronder T-Mobile. KPN claimt een 'beter netwerk' te hebben dan haar concurrentie. Die claim kan KPN niet waarmaken. De voorzieningenrechter gaat hier niet in mee. Het gevraagde verbod tegen de 'Beter Netwerk, Beter Leven'–campagne van KPN wordt geweigerd. De campagne draagt slechts de boodschap uit dat een 'beter netwerk' bepaalde activiteiten beter maakt, maar daarbij wordt niet geclaimd dat het netwerk van KPN beter is dan de netwerken van andere aanbieders.
De reconventionele vordering van KPN is afgewezen. KPN vocht de belofte van T-Mobile aan dat T-Mobile in 2020 als eerste in Nederland een landelijk 5G-netwerk zou uitrollen. KPN had geen spoedeisend belang had bij deze vordering, omdat deze belofte door T-Mobile al ruim een jaar geleden was gestart en de campagne inmiddels over haar hoogtepunt heen was.

4.5
De claim "Beter Netwerk" wordt in de reclame-uitingen van KPN grotendeels gecombineerd met handelingen en activiteiten, die - zoals KPN terecht stelt - "vroeger" niet mogelijk waren om met een "netwerk" ((mobiele) telefonie / internet) te realiseren. "Vroeger" was het niet, althans, minder goed, mogelijk om, bijvoorbeeld, een koffiezetapparaat zodanig te verbinden met een netwerk dat deze gekoppeld aan een wekker aangezet kon worden, op straat een route uitgestippeld te krijgen, te videobellen of op een dakterras televisie te kijken.  Alle "Beter"-claims in de televisiecommercial en in de onder 2.5 als eerste genoemde radiocommercial houden verband met activiteiten die - als gevolg van de huidige netwerkmogelijkheden - tegenwoordig "beter" mogelijk zijn dan in het verleden.
Met KPN is de voorzieningenrechter van oordeel dat de “Beter netwerk”-campagne in de televisiecommercial en de eerstgenoemde radiocommercial slechts de boodschap uitdraagt dat een “beter netwerk” bepaalde activiteiten beter maakt, maar dat daarbij niet wordt geclaimd dat het netwerk van KPN “beter” is dan de netwerken van andere aanbieders. Dit is geen onjuiste of misleidende boodschap en is evenmin een vergelijking met een andere aanbider van de in de commercials bedoelde netwerken. Van enig onrechtmatigheid is derhalve ten aanzien van deze reclame-uitingen geen sprake.