10 jun 2025
Influencer op TikTok heeft onvoldoende kenbaar gemaakt dat zij samenwerkt met Gymshark en Upfront
RCC 10 juni 2025, RB 3913, IT 4897; 2025/00178 (Klager tegen verweerder). Deze klacht betreft een TikTok-video waarin een influencer producten toont en aanprijst van Gymshark en Upfront, inclusief kortingscodes met haar naam. De video bevat geen expliciete vermelding van een commerciële samenwerking. Klager stelt dat het lijkt alsof de influencer haar eigen mening deelt, maar dat is niet zo. Hierdoor zou zij valse informatie verspreiden. De Commissie oordeelt dat sprake is van een Relevante Relatie in de zin van artikel 2 onder d van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM), omdat de influencer commissie ontvangt via kortingscodes en gratis producten heeft gekregen. Volgens artikel 3 onder b RSM moet een dergelijke relatie duidelijk worden vermeld. Het vermelden van kortingscodes en namen van adverteerders is volgens de Commissie onvoldoende om de aard van de commerciële relatie kenbaar te maken. De gemiddelde consument zal op basis daarvan niet zonder meer begrijpen dat de influencer financieel en materieel voordeel behaalt. Ook de adverteerders hebben hun zorgplicht geschonden door onvoldoende toezicht te houden op de naleving van de RSM door de influencer (artikel 6 RSM). De uiting is in strijd met artikel 3 onder b RSM. De adverteerders hebben daarnaast artikel 6 RSM geschonden. De Commissie beveelt de influencer en adverteerders aan om niet opnieuw op deze wijze reclame te maken.
3. De inhoud en aard van de Relevante Relatie is in ieder geval duidelijk herkenbaar indien wordt aangesloten bij de suggesties genoemd in de toelichting bij artikel 3 RSM. Nu niet is aangesloten bij deze suggesties, dient te worden beoordeeld of de Relevante Relatie anderszins duidelijk en op eenvoudig toegankelijke wijze is geopenbaard, bijvoorbeeld door opmaak en/of presentatie, mede gelet op de context en het platform dat is gebruikt. Naar het oordeel van de Commissie is het vermelden van een gepersonaliseerde kortingscode (de naam van influencer) in de video of in de beschrijving, gevolgd door “@[naam adverteerder]”, onvoldoende informatief. Weliswaar volgt hieruit dat er sprake is van enige samenwerking tussen influencer en adverteerders, maar dit maakt onvoldoende duidelijk wat de inhoud van die relatie is. Van de gemiddelde consument kan niet worden verwacht dat hij/zij op basis van een kortingscode en de vermelding van de naam van een adverteerder – ook niet met de toevoeging “+ je support mij! <3” – zonder meer begrijpt dat er sprake is van een onderliggende commerciële relatie, waarbij influencer een financieel voordeel (bij het gebruiken van de kortingscode) en een materiaal voordeel (door het ontvangen van bepaalde producten) ontvangt. Derhalve is, binnen de context van de gehele uiting bezien, naar het oordeel van de Commissie onvoldoende kenbaar gemaakt dat er sprake is van een Relevante Relatie tussen influencer en adverteerders.