Gepubliceerd op woensdag 6 september 2023
IT 4343
Rechtbank Limburg ||
28 jul 2023
Rechtbank Limburg 28 jul 2023, IT 4343; ECLI:NL:RBLIM:2023:4475 (Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Limburg-Noord/Mutsaersstichting), https://itenrecht.nl/artikelen/gebrekkig-stappenplan-leidt-tot-afwijzing-inzage-in-persoonsgegevens

Gebrekkig stappenplan leidt tot afwijzing inzage in persoonsgegevens

Rechtbank Limburg 28 juli 2023, ECLI:NL:RBLIM:2023:4475, IT 4343 (Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord/Mutsaersstichting) In dit kort geding oordeelt de rechtbank Limburg over inzage in medische dossiers van jeugdigen. Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord (hierna: MGR) is een gemeenschappelijke regeling die de belangen van een aantal gemeenten in Noord-Limburg behartigt op, onder andere, het gebied van jeugdzorg. Zij voert detailcontroles uit op declaraties van zorgaanbieders. Mutsaersstichting (hierna: MSS) is een stichting die jeugdigen met psychische problematiek behandelt. MGR heeft een raamovereenkomst gesloten met MSS, namens de gemeente Venlo, voor het inkopen van zorg. Bij een controle van MSS door MGR komt MGR tot het oordeel dat de zorg die MSS levert niet voldoet aan deze overeenkomst. MSS is het hier niet mee eens en weigert mee te werken aan verdere controle door MGR. MGR vordert in kort geding inzage in de dossiers van MSS. 

MSS stelt dat de detailcontrole door MGR niet voldoet aan de eisen uit de AVG, Jeugdwet en RJ, nu om inzage van dossiers met gevoelige persoonsinformatie wordt gevraagd. Daarbij zou een getrapt systeem van controle moeten worden gebruikt, wat MGR niet doet. De voorzieningenrechter geeft MGR hierin gelijk. MGR heeft een algemeen controleplan toegepast in deze controle, die niet voldoet aan de eisen die wettelijk aan zo’n plan worden gesteld. Daardoor is MSS niet gehouden mee te werken aan de controles van MGR. De vorderingen van MGR worden afgewezen.

4.6 De voorzieningenrechter stelt vast dat MGR inderdaad niet de juiste, getrapte controle heeft uitgevoerd zoals de RJ die voor de verwerking van persoonsgegevens voorschrijft. Zij overweegt daartoe het volgende:

In april 2021 heeft MGR een algemeen controleplan heeft opgesteld (productie 8 dagvaarding). Zoals MGR zelf in dit plan stelt, houdt het plan in feite een algemeen controleproces in, dat in eerste instantie de focus heeft om (…) een oordeel te kunnen geven over de rechtmatigheid en doelmatigheid van de gedeclareerde zorg (onderdeel 3.2). Uit het controleplan blijkt voorts dat dit een algemeen plan is dat voor alle jeugdhulpaanbieders in al de zeven gemeenten die MGR vertegenwoordigt, geldt. Het heeft als subtitel: “Pilot Materiële/Detail Controle”. Dit controleplan is derhalve opgesteld in het kader van de verantwoordelijkheid van de gemeenten voor de controle van de rechtmatigheid en doelmatigheid van de geleverde jeugdhulp in het kader van de Jeugdwet, zodat dit neerkomt op een materiële controle als bedoeld in de RJ – hetgeen bevestigd wordt door de subtitel. Gelet op het hiervoor weergegeven wettelijk kader is bij lange na daarmee niet voldaan aan de wettelijke vereisten voor een materiële controle. Volgens MGR zelf heeft MSS kritiek geleverd op dat plan, heeft MGR zich die kritiek aangetrokken en met inachtneming van de RJ “de materiële controle opnieuw vorm gegeven” (randnummer 26 dagvaarding). Uit de stellingen van MGR kan worden afgeleid dat dit na 9 juni 2021 heeft plaatsgevonden. MGR stelt echter niet waar die nieuwe vorm dan uit bestaat en onderbouwt dit ook niet door middel van schriftelijke bescheiden.