DSA in werking getreden voor alle aanbieders van online diensten en digitale platforms in de EU
Per 17 februari 2024 treedt de Europese Digital Services Act (DSA) voor alle aanbieders van online diensten en digitale platforms in de EU in werking, een regelgeving die van cruciaal belang is voor aanbieders van online diensten. Al eerder trad de verordening in werking voor VLOPs (Very Large Online Platforms). De DSA streeft naar het creëren van een veilige, betrouwbare en voorspelbare online omgeving, waardoor het essentieel is voor aanbieders om zich te vergewissen van de naleving van de voorgeschreven normen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), als aangewezen toezichthouder, benadrukt de noodzaak voor online bedrijven om hun verantwoordelijkheden onder deze verordening serieus te nemen, niet alleen vanuit een wettelijk oogpunt, maar ook als maatschappelijke verplichting. De DSA is van toepassing op een breed scala aan digitale diensten, waaronder online platforms, zoekmachines, internetproviders, en hostingdiensten. Deze verordening introduceert een gelaagd regime van verplichtingen, waardoor de vereisten kunnen variëren afhankelijk van de specifieke diensten die een entiteit aanbiedt. Centraal staat de plicht om illegale content te bestrijden, transparantie omtrent reclame en de bescherming van minderjarigen te waarborgen.
Onder de DSA zijn online aanbieders verplicht om mechanismen te implementeren die gebruikers in staat stellen om onrechtmatige inhoud gemakkelijk te rapporteren. Bovendien moet worden gezorgd voor duidelijke procedures voor de beoordeling van dergelijke inhoud, inclusief de motivatie achter de verwijdering ervan. Dit onderstreept het belang van transparantie en verantwoordingsplicht van online platforms ten aanzien van hun gebruikers. De regelgeving omvat verder vereisten voor de duidelijkheid van gebruiksvoorwaarden, vooral in omgevingen waar kinderen actief zijn, en dwingt platforms om open te zijn over hun aanbevelingssystemen. Deze maatregelen zijn bedoeld om zowel de rechten van individuele gebruikers als de belangen van bedrijven die afhankelijk zijn van deze platforms te beschermen.
Wat betreft het toezicht, hoewel de ACM nog wacht op volledige bevoegdheid onder de Nederlandse wetgeving, is er reeds een tijdelijke regeling die het mogelijk maakt voor de ACM om meldingen te ontvangen en samen te werken met andere Europese toezichthouders. Dit illustreert de proactieve benadering van de ACM in het handhaven van de DSA, zelfs voordat de nationale wetgeving volledig van kracht is. De invoering van de DSA markeert een significante stap voorwaarts in de regulering van de digitale economie binnen de Europese Unie. Het doel is om een evenwicht te vinden tussen het stimuleren van innovatie en het beschermen van de fundamentele rechten van gebruikers online. Voor online aanbieders brengt dit nieuwe verplichtingen en verantwoordelijkheden met zich mee, met het oog op het bevorderen van een veiligere en meer transparante online omgeving.