Social media, marketing en privacy
Hoe breng je controversiële wijzigingen in je Privacy Policy zo positief mogelijk? Zet er een marketingdeskundige op en breng het alsof de gebruiker nooit anders heeft gewild. Sterker: hoe heeft de gebruiker ooit zonder gekund? LinkedIn heeft dit marketing-aspect in ieder geval begrepen, getuige onderstaande tekst die op 23 juni jongstleden op haar weblog verscheen:
"How many times have you asked a peer or a colleague for a product or service recommendation? Imagine if we can make the advertising that you see on LinkedIn as relevant, timely, and useful by surfacing the wisdom of your network at the appropriate times. That’s why we recently announced changes to our privacy policy around how member actions may be shared with others.
We’re excited to announce today that we plan to roll out changes to the advertising platform across LinkedIn which will surface actions from your network, like recommendations and company follows. The focus is to deliver ads that are more useful and relevant to you.”
Hoe verantwoord je als commercieel bedrijf vervolgens deze aanpassingen? Een blik op de LinkedIn Privacy Policy leert ons dat een en ander als volgt in een meer juridische vorm is gegoten:
"In order to deliver relevant and valuable ads to you and your network, LinkedIn may use your name and profile photo in connection with social advertising based on content shared on LinkedIn. This advertising may include the fact that you have recommended or endorsed a product or service on LinkedIn, followed a company, joined Groups or conversations, established or added content to your profile, etc., and will only be displayed to your LinkedIn network. You can opt-out of allowing your name and/or profile photo to be used in social ads here."
Bent u akkoord gegaan met een dergelijke wijziging? In de visie van LinkedIn wel, zo blijkt even verderop in de Privacy Policy:
“We may update this Privacy Policy at any time, with or without advance notice. In the event there are significant changes in the way we treat your personally identifiable information, or in the Privacy Policy document itself, we will display a notice on the LinkedIn website or send you an email, so that you may review the changed terms prior to continuing to use the site. As always, if you object to any of the changes to our terms, and you no longer wish to use LinkedIn, you may close your account. Unless stated otherwise, our current Privacy Policy applies to all information that LinkedIn has about you and your account.
Using the LinkedIn Services after a notice of changes has been sent to you or published on our site shall constitute consent to the changed terms or practices.”
Kennelijk waren de wijzigingen in de Privacy Policy niet ‘significant’ genoeg om hier melding van te maken op de LinkedIn-website zelf – de weblog niet meegerekend - , althans niet op een zodanige wijze dat het geen (onaangename) verrassing zou zijn voor de vele gebruikers van LinkedIn
Voor diegenen die zichzelf niet graag terugzien in een ‘picture yourself with this new job’ advertentie of onder advertenties van zeer gewaardeerde cliënten, een korte handleiding voor de genoemde opt-out voor deze wijze van social advertising:
1. Klik op de startpagina op uw gebruikersnaam rechts bovenin en kies “Settings”
2. Klik op de pagina die nu verschijnt (eventueel na het opnieuw ingeven van uw wachtwoord) op “Account” en vervolgens op “Social Advertising”
3. Verwijder het vinkje voor “LinkedIn may use my name, photo in social advertising” en klik op “Save”