DOSSIERS
Gepubliceerd op maandag 2 mei 2016
IT 2051

SGOA Jaaroverzicht 2014-2015 gepubliceerd

In het streven een grotere transparantie omtrent haar maatschappelijke positie op het gebied van ICT-conflictmanagement te geven heeft het bestuur van de Stichting Geschillenoplossing Automatisering (SGOA) besloten ieder jaar een jaaroverzicht van haar activiteiten te publiceren. Deze ontwikkeling past in een lijn waarin al sinds enige tijd bijvoorbeeld ook belangrijke arbitrale uitspraken en bindend adviezen van de SGOA worden gepubliceerd. Voor de jurisprudentie van de SGOA kan hier worden verwezen naar de SGOA-site. Ook de publicatie van uitgebreide persoonlijke informatie over de aan de SGOA verbonden ‘associates’ – de verzamelnaam voor de arbiters, mediators en ICT-deskundigen van de SGOA – past in het streven naar een zo groot mogelijke duidelijkheid voor iedereen die interesse in de SGOA heeft of die een zaak aan de SGOA wenst voor te leggen. De SGOA acht die transparantie van groot belang vanwege haar prominente en onafhankelijke plaats in het landschap van de ICT-geschilbeslechting.

Bijgaand treft u het eerste jaaroverzicht van de SGOA, om te beginnen over de jaren 2014 en 2015. SGOA zal periodiek deze overzichten blijven publiceren. Met de overzichten wil SGOA u inzicht en uitleg geven in en over haar activiteiten.

In het eerste jaaroverzicht van de SGOA wordt een terugblik over de genoemde jaren gegeven, met onder meer aandacht voor het aantal zaken dat aanhangig is gemaakt en de bij die zaken betrokken financiële belangen. Het overzicht maakt bijvoorbeeld duidelijk dat de SGOA zowel voor relatief kleine zaken als voor miljoenenkwesties wordt ingeschakeld. Voor wat betreft de arbitrale procedure bij de SGOA geldt dat in circa  60 % van de gevallen een ICT-afnemer de zaak aanhangig maakt, zodat in circa 40 % van de gevallen een ICT leverancier het initiatief neemt.

In de jaren 2014/2015  zijn er minder mediations  ten opzichte van de jaren  ervoor geëindigd in een vaststellingsovereenkomst.  De betrokken financiële belangen van de partijen in een mediation lagen in die periode  tussen € 100.000 en € 43.000.000.

Het jaarverslag geeft tevens informatie over onder meer de in 2015 uitgevoerde bindend adviezen en deskundigenberichten, de gewijzigde reglementen, de Hans Frankenprijs, de komst van het e-zine SGOA Signaal en de samenstelling van  het bureau en het bestuur van de SGOA.

Het jaaroverzicht