Journalisten onderzoeken effectiviteit AVG
Uit een onderzoek van een aantal Duitse journalisten blijkt dat, vijf jaar na invoering van de AVG, grote techbedrijven zich niet veel aantrekken van de regelgeving rond databescherming. Een van de belangrijkste spelers in deze problematiek is de online datamarktplaats Xandr. De journalisten hebben onderzoek gedaan naar een recent datalek bij dit bedrijf, waaruit blijkt dat ook data verwerkt wordt die volgens de AVG niet verwerkt mag worden. Het gaat dan bijvoorbeeld om data over religie, gezondheid, hoeveel iemand drinkt en hoe zij met geld omgaan. Deze data wordt gebruikt om gepersonaliseerde advertenties voor deze betrokkenen te maken.
Wetgeving lijkt daar weinig aan te doen. Bedrijven zijn zich bewust van de opgelegde regels, maar houden zich er niet aan. Daarnaast hebben gegevensbeschermingsautoriteiten moeite met het controleren van ondernemingen die zich bezighouden met het verhandelen van data. Een groot deel van de oplossingen die met overtreders zijn getroffen zijn reprimandes. Ook Nederlanders worden getroffen door deze verwerkte data. Het is nu aan de nationale toezichthoudende autoriteiten om actie te ondernemen.