Inhoudsopgave Computerrecht
Inhoudsopgave van Computerrecht 6-2021.
EDITORIAL
247 Een kijk op het strijdtoneel van de Verordening inzake Artificiële Intelligentie / p. 493 S. De Schrijver
ARTIKELEN
248 Wie haat zaait, zal wetswijzigingen oogsten / p.497
De (grenzen aan de) bestraffing van online haatspraak en -misdrijven
Dreigt binnenkort elke Twitterruzie voor de strafrechter te belanden? De Europese Commissie verkent alvast of het nodig is om de harmoniseringsbevoegdheid op het vlak van strafbaarstellingen en sancties uit te breiden naar haatspraak en -misdrijven. Dit is de aanleiding voor de auteurs om na te gaan in welke mate die gedragingen in België al strafbaar zijn, welke mogelijke procedurele hindernissen er zijn bij de vervolging en wat dit in de praktijk betekent. Het artikel focust op haatspraak en -misdrijven in de digitale wereld. De auteurs zijn kritisch voor de tendens die het maatschappelijke en politieke debat steeds meer dreigt te penaliseren. S. Royer, J. Vrielink & F. Verbruggen
249 New kids in town – de nieuwe actoren voorgesteld in de Data Governance Verordening / p. 511
De Europese Commissie lanceerde op 25 november 2020 haar voorstel tot de Data Governance Verordening. In een poging om het vertrouwen in de Europese data-economie te stimuleren tracht het voorstel het delen van data te faciliteren. Het introduceert hiervoor verschillende nieuwe actoren, zoals gegevenshouders, gegevensgebruikers, aanbieders van gegevensdelingsdiensten en gegevenscoöperaties. Dit artikel onderzoekt de positie van deze voorgestelde actoren ten aanzien van het geldend Europees gegevensbeschermingsrecht. E. Valgaeren & J. Joos
250 Hergebruik van (open) data: herijking van de balans tussen openbaarmaking en IE-bescherming / p. 517
De belangstelling voor toegang tot en hergebruik van overheidsinformatie of onderliggende overheidsdata is het laatste decennium explosief gestegen. Tegelijk kan het belang van openbaarmaking van overheidsinformatie in conflict komen met andere belangen, zoals dat van IE-bescherming van derden. Dit artikel analyseert hoe de balans tussen beide belangen kan worden gevonden in een datatijdperk en stelt in dat verband een minder binaire benadering voor waarbij recht gedaan kan worden aan zowel openbaarmaking als IE-bescherming. A. Balvert, P. Kits, N. Niessen & C.J. Wolswinkel
251 Strafrechtelijke vragen bij augmented reality / p. 526
Volgens marktanalisten en techbedrijven staan we aan de vooravond van de doorbraak van augmented reality. Dit heeft potentieel een grote invloed op hoe wij met onze omgeving en elkaar interacteren. Hoewel in de literatuur in het verleden aandacht is geweest voor de privacyrechtelijke aspecten van AR en voor civielrechtelijke vraagstukken, is de impact van AR op het strafrecht nog beperkt onderzocht. In deze bijdrage verkent de auteur de vraag welke nieuwe strafbare gedragingen augmented reality mogelijk maakt en hoe het strafrecht hierop moet reageren. B.W. Schermer
RECHTSPRAAK
EUROPA
252 HvJ EU 6 oktober 2021, C‑13/20, ECLI:EU:C:2021:811, m.nt. S. Depreeuw & J. Bussé / p. 533
In dit arrest behandelt het Hof de vraag of de gehele of gedeeltelijke decompilatie van een computerprogramma één van de handelingen is als bedoeld in artikel 4, a) en b), van Richtlijn 91/250/EEG betreffende de rechtsbescherming van computerprogramma’s, die een rechtmatige gebruiker van een programma kan verrichten om fouten te verbeteren.
NEDERLAND
253 Rb. Amsterdam (vzr.) 15 september 2021, ECLI:NL:RBAMS:2021:5117, m.nt. M. Klos / p. 538
Het recht op vrijheid van meningsuiting houdt geen recht op forumkeuze in. Aanbieders van onlineplatforms kunnen niet verplicht worden om alle uitlatingen toe te staan. Het feit dat een bepaald onlineplatform een groot bereik heeft of belangrijk is voor de gebruiker maakt dit niet anders. De rechter is enkel gehouden in te grijpen wanneer elke effectieve uitoefening van het recht op vrijheid van meningsuiting door het uitoefenen van eigendomsrechten wordt tegengegaan of wanneer de essentie van het recht op vrijheid van meningsuiting wordt vernietigd (Appleby-criterium).
254 CRvB 9 september 2021, ECLI:NL:CRVB:2021:2174, m.nt. A. Drahmann / p. 543
Verschoonbare termijnoverschrijding. Het zorgvuldigheidsbeginsel en het belang van toegang tot de rechter brengen met zich mee dat, in situaties waarin een belanghebbende aangeeft dat hij elektronisch bereikbaar is voor de overheid zonder dat hij de optie heeft aangevinkt een e-mail te willen ontvangen steeds wanneer een bericht in de Berichtenbox is geplaatst, het bestuursorgaan controleert of dit werkelijk de bedoeling van de belanghebbende is.
BELGIË
255 Raad van State, afdeling Bestuursrechtspraak, 12 mei 2021, nr. 250.599, m.nt. redactie / p. 549
In dit (en navolgend) arrest worden de gevolgen van de Schrems II-rechtspraak van het Europese Hof van Justitie voor de gunning van overheidsopdrachten besproken.
256 Raad van State, afdeling Bestuursrechtspraak, 19 augustus 2021, nr. 251.378, m.nt. C. Michielsen & J. Joos / p. 551
In dit (en voorgaand) arrest worden de gevolgen van de Schrems II-rechtspraak van het Europese Hof van Justitie voor de gunning van overheidsopdrachten besproken.
257-267 TELECOMMUNICATIE / p. 557
268-278 PRIVACYBESCHERMING / p. 561
279-291 STRAFRECHT / p. 566