15 sep 2025
Google hoeft gegevens niet te delen: reviews zijn niet onrechtmatig

Vzr. Rb. Noord-Nederland 15 september 2025, IEF 22939; IT 4957; ECLI:NL:RBNNE:2025:3760 ([eisende partijen] tegen Google). [eiser sub 2] is enig aandeelhouder, bestuurder en advocaat bij [eiser sub 1]. Bij [eiser sub 1] werken op dit moment meerdere mensen waaronder [eiser sub 2]. Op de Google-bedrijfspagina zijn negatieve reviews geplaatst. [eisende partijen] willen dat de reviews worden verwijderd en dat Google de gegevens van de reviewers bekendmaakt. Volgens hen zijn het overduidelijk valse reviews die schade brengen aan hun naam en reputatie. In korte tijd verschenen vijftien negatieve reviews, maar in dit kort geding ging het alleen om de vier reviews die nog online stonden. Volgens [eisende partijen] is er daarom sprake van een trendbreuk: eerder kwamen zulke reacties niet voor. Google laat weten dat de reviews binnen het beleid vallen en dus niet worden verwijderd. Ook deelt Google de gegevens van de betrokkenen niet.
Google is in deze situatie tussenpersoon (hostingdienst) en niet zelf aansprakelijk. Toch willen [eisende partijen] dat Google ingrijpt. Dat kan alleen als de reviews onrechtmatig zijn. Een review is onrechtmatig wanneer deze niet gebaseerd is op daadwerkelijke ervaringen of onnodig beledigend is. Dit wordt per review beoordeeld. De voorzieningenrechter oordeelt dat het om daadwerkelijke ervaringen gaat. Dat er eerst vooral positieve reviews verschenen en nu een trendbreuk lijkt, kan een aanwijzing zijn. Maar dat betekent nog niet dat de nieuwe reviews geen echte klantervaringen zijn. Ook hebben [eisende partijen] niet aangetoond dat zij schade hebben geleden. Daar staat tegenover dat Google, onbetwist, heeft aangegeven dat schade onaannemelijk is. De negatieve reviews zijn weggezakt en het profiel van [eisende partijen] heeft na 276 beoordelingen nog steeds vijf sterren. De vordering wordt afgewezen omdat de onrechtmatigheid van de reviews niet is gebleken. Google hoeft de gegevens ook niet te delen.
4.9 Ook het feit dat negatieve reviews niet bevorderlijk zijn voor een bedrijf, maakt een review nog niet vals. [eisende partijen] . maakt immers actief gebruikt van de mogelijkheid voor het geven van recensies over haar dienstverlening en heeft in dat kader in beginsel ook te accepteren dat er negatieve reviews worden gegeven. De in de review geuite klachten, betreffen bovendien subjectieve belevingsoordelen, waarvan de feitelijke juistheid zich niet objectief laat vaststellen. Daar komt bij dat [eisende partijen] . de negativiteit van de reviews deels heeft geneutraliseerd, door bij elke negatieve review een opmerking te plaatsen.