Eerste stappen naar een gedeelde dataspace inzake toerisme
De Europese Commissie heeft recentelijk aangegeven een 'Common European Tourism Data Space' te willen lanceren. Deze dataspace is een verzameling data die gecentraliseerd is rond de gegevens die bij het onderwerp toerisme worden vergaard. Momenteel willen bedrijven hun data liever niet vrijgeven zonder een garantie van reciprociteit. De dataspace is dan ook niet bedoeld om bedrijven plichten op te leggen rond de verzameling van data, maar beoogt juist een vrije stroom tussen verschillende ondernemingen en instanties op te zetten.
De Europese Commissie stelt dat de toeristische sector bij uitstek geschikt is voor een Europese dataspace omdat gebruikerservaring, en de registratie daarvan, centraal staat. De sector - en de daaruit voortvloeiende data - is veelzijdig en heeft veel facetten. De positieve gevolgen van deze uitwisseling van data worden eveneens geacht op meerdere manieren positief te zijn. Zo zijn er economische voordelen te behalen door kosten te besparen, maar kan ook worden gekeken naar de gevolgen van toerisme op ecologische duurzaamheid. De uitwisseling van data moet in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming plaatsvinden en het is niet de bedoeling dat de dataspace een marktplaats voor grote bedrijven wordt. De uitgangspunten bij de vormgeving van de dataspace zijn inclusiviteit en eerlijkheid. De Europese Commissie is dan ook voornemens om in de opzet van deze dataspace met zoveel mogelijk belanghebbenden in overleg te gaan. De dataspace wordt verwacht rond 2025 af te zijn.