Computerrecht 2020-05
Computerrecht 2020, afl. 5 (Wolters Kluwer) - Inhoudsopgave
EDITORIAL
178 Over privacy, volksgezondheid en misdaadbestrijding / p. 303
S. Royer
ARTIKELEN
179 De ontgrendelplicht in rechtsvergelijkend perspectief (deel 2) / p. 304
Deze bijdrage bevat het tweede deel van het door de auteurs verrichte onderzoek naar de ontgrendelplicht. In het eerste deel concludeerden zij dat de regelingen omtrent de gedwongen ontgrendeling van elektronische gegevensdragers in België, Duitsland en Nederland sterk uiteenlopen. De noodzaak om in het Nederlandse recht een algemene ontgrendelplicht voor elektronische gegevensdragers te introduceren wordt door de auteurs in het tweede deel behandeld.
T. Beekhuis, C.M. Taylor Parkins-Ozephius, W. Albers & D.A.G. van Toor
180 KNLTB-boete: wie kaatst kan de bal verwachten of toch een misslag? / p. 312
In dit artikel geeft de auteur een kritische beschouwing op het boetebesluit van de AP waarbij een boete van € 525.000 is opgelegd wegens het verhandelen van persoonsgegevens met geselecteerde sponsors, na toestemming daartoe van het daarvoor aangewezen verenigingsorgaan. De auteur komt tot de conclusie dat de boete op meerdere gronden gebrekkig lijkt te zijn gemotiveerd en op diverse punten in strijd is met de wetsgeschiedenis en rechtspraak en werpt ook de vraag op welk belang de AP met de handhaving lijkt te dienen.
M. Jansen
181 Hoe technologieneutraal is de nieuwe Telecomcode? / p. 323
Op 11 december 2018 is de Richtlijn tot vaststelling van het Europees wetboek voor elektronische communicatie in werking getreden (‘Telecomcode’). De Telecomcode bevat vier hoofdstukken met 127 artikelen, 12 bijlagen en 326 overwegingen. Deze bijdrage bespreekt vijf technologische onderwerpen uit de Telecomcode.
S.J.H. Gijrath
182 Abusieve clausules in B2B IT-contracten naar Belgisch recht / p. 333
Dit artikel onderzoekt de relevantie van de Belgische B2B-wet van 4 april 2019 in de IT-praktijk. Met name wordt nagegaan wat de impact zal of kan zijn van de nieuwe regels inzake onrechtmatige bedingen in ITcontracten. Dit onderzoek wordt gevoerd aan de hand van concrete voorbeelden uit de praktijk.
O. Belleflamme & S. De Wulf
RECHTSPRAAK
EUROPA
183 HvJ EU 16 juli 2020, nr. C-311/18 (Schrems II), m.nt. W. Steenbruggen & S.I. van Harten / p. 342
Het Hof van Justitie verklaart Besluit 2016/1250 betreffende de gepastheid van de door het EU-VS-privacyschild geboden bescherming ongeldig. Besluit 2010/87 van de Commissie betreffende modelcontractbepalingen voor de doorgifte van persoonsgegevens aan in derde landen gevestigde verwerkers is daarentegen volgens het Hof wel geldig.
NEDERLAND
184 ABRvS 1 april 2020, ECLI:NL:RVS:2020:899, m.nt. L. van Sloten / p. 357
De Afdeling oordeelt dat de bestuursrechter bevoegd is om te oordelen over verzoeken om vergoeding van schade wegens onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens tot een bedrag van € 25.000,00 indien de gestelde schade ‘verband houdt’ met een besluit als bedoeld in artikel 34 van de Uitvoeringswet AVG, zoals een verzoek om inzage of rectificatie van persoonsgegevens. Met dit oordeel houdt de Afdeling minder strikt vast aan artikel 8:88 Awb. Daarnaast oordeelt de Afdeling dat ook bij immateriële schade wegens schending van de AVG het uitgangspunt geldt dat diegene die stelt schade te hebben geleden wegens ‘aantasting in de persoon’ dit aannemelijk moet maken en met concrete gegevens moet onderbouwen.
185 Rb. Midden-Nederland 17 juni 2020, ECLI:NL:RBMNE:2020:2276 en ECLI:NL:RBMNE:2020:2277, m.nt. J.J. Oerlemans / p. 361
Twee verdachten worden schuldig bevonden aan het kraken van de beveiliging van de chip in de OVchipkaart. Bijna 1,5 jaar lang hebben zij saldo op nieuwe anonieme chipkaarten opgeladen en daarmee gereisd. Zij moeten een fikse schadevergoeding aan Translink Systems betalen. Met name de mogelijk toepasselijke delicten en de wijze waarop de schadevergoeding is berekend zijn in deze zaak van belang.
BELGIË
186 Geschillenkamer van de GBA 28 april 2020, nr. 18/2020, m.nt. T. Van Canneyt & L. Vanderdonckt / p. 365
De Gegevensbeschermingsautoriteit heeft een administratieve geldboete van € 50.000 opgelegd aan een verwerkingsverantwoordelijke voor de niet-naleving van de verplichting tot het vermijden van een belangenconflict in hoofde van de functionaris voor gegevensbescherming (artikel 38 lid 6 AVG). De functionaris voor gegevensbescherming vervulde tegelijkertijd de rol van directeur van de Audit, Risk en Compliance departementen.
187 Geschillenkamer van de GBA 14 mei 2020, nr. 24/2020, m.nt. J. Clinck / p. 375
Wanneer een verwerkingsverantwoordelijke een verwerking steunt op de rechtsgrond “gerechtvaardigd belang” moet de verwerkingsverantwoordelijke dit ook kunnen onderbouwen en verantwoorden. Een betrokkene moet hierover informatie ontvangen. Bovendien is een verwerkingsgrond voor elke doorgifte van gegevens vereist.
188 - 199 TELECOMMUNICATIE / p. 382
200 - 210 PRIVACYBESCHERMING / p. 387
211 - 213 STRAFRECHT / p. 391
214 - 216 MEDEDINGINGSRECHT / p. 394
217 - 219 KORT NIEUWS / p. 397
BOEKBESPREKING
220 Electronic Communications, Audiovisual Services and the Internet / p. 399
E. Valgaeren