DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op maandag 6 juli 2020
IT 3179

Computerrecht 2020-03

Computerrecht 2020, afl. 3 - Inhoudsopgave

EDITORIAL
41    Ai, ai, ai, de EU wil weer eens overhaast reguleren! / p. 71
P. Van Eecke

ARTIKELEN
42    Doeltreffende voorziening in rechte onder de AVG: de eerste arresten van het Marktenhof / p. 73
Deze bijdrage bespreekt de uitvoering van de AVG vereiste van doeltreffende voorziening onder artikel 108 van de Belgische wet tot oprichting van de Gegevensbeschermingsautoriteit van 3 december 2017. Ze ontleedt eerst de werking van artikel 108 en besluit vervolgens met een bespreking van de belangrijkste punten in de eerste arresten van het Marktenhof inzake beroepen tegen beslissingen van de geschillenkamer van de Gegevensbeschermingsautoriteit.
G. Vandendriessche

43    Betekenisvolle transparantie voor algoritmische besluitvorming / p. 83
Algoritmes in het bestuursrecht zijn hot. Het gebruik van geavanceerde algoritmes in de bestuurlijke besluitvorming is het afgelopen jaar steeds vaker onderwerp van discussie. Transparantie is het toverwoord als het gaat om maatregelen die ‘black box’-besluiten moeten openen. Verder dan de vaststelling van die noodzakelijkheid komt men evenwel vaak niet. Waar vindt de noodzaak tot transparantie haar grondslag? En hoe ziet betekenisvolle transparantie eruit?
C. Adriaansz

44    Berichtenbox van MijnOverheid: burger voldoende bereikbaar voor bekendmaking besluiten via de elektronische weg? / p. 92
Communicatie met de overheid is aan verandering onderhevig. Twee bewegingen vallen daarbij op: enerzijds de wens van burgers en overheid om meer digitaal met elkaar te kunnen communiceren en anderzijds de roep om aandacht te blijven houden voor digitaal minder vaardige burgers en burgers die niet digitaal wensen te communiceren. Zowel jurisprudentie over de elektronische bekendmaking van besluiten via de Berichtenbox, als de nieuwe afdeling 2.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer) weerspiegelt deze bewegingen.
S. van Kaam

RECHTSPRAAK

EUROPA
45    Hof van Justitie EU 24 september 2019, ECLI:EU:C:2019:772, m.nt. mr. M.P. Loth / p. 98
Exploitant van een zoekmachine die een verzoek tot verwijdering van links uit zoekresultaten inwilligt is op grond van het Unierecht niet verplicht deze links te verwijderen voor alle versies van zijn zoekmachine, maar slechts voor de lidstaatspecifieke versies. Zo nodig, moet de exploitant maatregelen treffen die op zijn minst ernstig ontmoedigen dat gebruikers die een zoekopdracht op basis van de naam van de betrokkene uitvoeren vanuit een lidstaat via de resultatenlijst toegang krijgen tot de links waarop het verwijderingsverzoek betrekking heeft.

NEDERLAND
46    Hof ’s-Hertogenbosch 17 december 2019, ECLI:NL:GHSHE:2019:4535, m.nt. mr. P.G. van der Putt / p. 104
Omvang zorgplicht IT-leverancier. Contractuele eis van ingebrekestelling terzijde geschoven. Aansprakelijkheidsbeperking ziet ook op ongedaanmaking.

47    ABRvS 24 december 2019, ECLI:NL:RVS:2019:4434, m.nt. mr. dr. A. Drahmann / 107
Weigering DigiD te verstrekken aan Belgische grensarbeider. Onvoldoende is gemotiveerd waarom de maatregel evenredig is.

48    Rb. Midden-Nederland 15 november 2019, ECLI:NL:RBMNE:2019:5430, m.nt. mr. L. van Sloten & mr. Q.J. Tjeenk Willink / p. 113
Rechtbank Midden-Nederland oordeelt dat gemeente Almere de persoonsgegevens van een betrokkene rechtmatig aan andere gemeenten per e-mail heeft doorgestuurd en op het VNG-forum heeft gepubliceerd om ervaringen uit te wisselen over mogelijke Wob-misbruikers. De afwijzing van de gemeente Almere van het verzoek van betrokkene om de persoonsgegevens te verwijderen, kan (inhoudelijk gezien) in stand blijven. De rechtbank verklaart echter het verzoek om schadevergoeding niet ongegrond maar niet-ontvankelijk, omdat geen schade werd verzocht wegens het besluit om de gegevens niet te verwijderen, maar wegens de onrechtmatige verwerking. Dat laatste betreft namelijk geen ‘besluit’ maar een feitelijke handeling, waardoor de beoordeling van dit verzoek is voorbehouden aan de civiele rechter.

BELGIË
49    Gegevensbeschermingsautoriteit (Geschillenkamer), Beslissing ten gronde 12/2019 van 17 december 2019, m.nt. mr. P. Van Eecke & mr. G. Hachez / p. 118
De Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit sanctioneert een online juridische nieuwswebsite met een boete van bijna 1% van haar omzet, wegens een inbreuk op haar informatie- en transparantieverplichtingen (artikelen 12 en 13 AVG), en haar verplichtingen inzake toestemming voor het plaatsen van cookies. Nochtans had de betrokken onderneming een hele reeks correctieve handelingen ondernomen na opmerkingen van de GBA. Een duidelijk signaal naar de bedrijfswereld toe.

50-64    TELECOMMUNICATIE / p. 125

65-68    PRIVACYBESCHERMING / p. 132

69-79    STRAFRECHT / p. 135